.marquee0 a, .marquee0 a:visited{ color:#002C54; padding:0 0 0 13px; margin:0 5px; } .marquee0 a:hover{ color:#ee0000; } .marquee1 img{ width:187px; height:180px; } http://4.bp.blogspot.com/-A7M9Y087VyU/TOEGx2SguCI/AAAAAAAABGw/gTzKReIhj_0/s1600/str4.gif

Kamis, 16 Agustus 2012

SIAPAKAH YANG DISEBUT BA'ALAWI?

SIAPAKAH YANG DISEBUT BA'ALAWI?


Risalah kecil ini adalah usaha seorang insan kerdil untuk memberi sedikit maklumat
mengenai Ba'alawi.lni ialah kerana ramai keturunan Ba'alawi dewasa ini yang mempunyai
sedikit sekali, malah ada yang langsung tiada mempunyai pengetahuan, mengenai asal usul
mereka. Saya amat berharap bahawa risalah yang cetek ini dapat menyingkap serba sedikit
tentang asal usul Ba'alawi, serta menaruh harapan agar ia dapat mencetuskan minat lalu
mendorong golongan Sadah daripada keturunan Ba'alawi untuk mengenali susur galur
mereka secara lebih dekat lagi. Alangkah baiknya kalau risalah inidapat disebar luas bagi
menemui seramai keturunan Alawi yang mungkin. Semoga usaha ini diberkati Allah swt.
Jaafar bin Abu Bakar Al 'Aydarus 
 
Ba'alawi - Siapakah
Mereka?
Ba'alawi ialah gelaran yang
diberi kepada mereka yang
bersusur-galur daripada Alawi
bin Ubaidullah bin Ahmad bin
Isa Al-Muhajir Ahmad bin Isa
Al-Muhajir
(1)
telah
meninggalkan Basrah di Iraq
bersama keluarga dan
pengikut-pengikutnya pada
tahun 317H/929M untuk
berhijrah ke Hadhramaut di
Yaman Selatan. Cucu Ahmad
bin Isa yang bernama Alawi,
merupakan orang pertama
yang dilahirkan di Hadralmaut. Oleh itu anak-cucu Alawi digelar Ba'alawi
(2)
, yang bermakna
Keturunan Alawi. Panggilan Ba'alawi juga ialah bertujuan memisahkan kumpulan keluarga ini
daripada cabang-cabang keluarga yang lain yang berketurunan daripada Nabi Muhammad
s.a.w. Ba'alawi juga dikenali dengan kata-nama Saiyid (Sadah bagi bilangan lebih daripada
seorang). Keluarga yang bermula di Hadhramaut ini,  telah berkembang dan membiak, dan
pada hari ini ramai di antara mereka menetap disegenap pelusuk Nusantara, India dan Afrika.


Ahmad bin Isa Al-Muhajir Ilallah
Dalam abad ke-10 Masehi, keadaan huru-hara mula menyelubungi dan menggugat empayar
Abbasiyah yang berpusat di Iraq itu. Kerajaan tersebut kian bergolak menuju keambang
keruntuhan. Kewibawaan Abbasiyah semakin terancam dengan berlakunya pemberontakan
demi pemberontakan dan ini menjejaskan ketenteraman awam. Keadaan sebegini telah
membawa padah kepada keturunan Nabi Muhammad s.a.w  yang dikenali dengan gelaran
Sadah itu. Pada umumnya ummt Islam menghormati serta menaruh perasaan kasih sayang
terhadap Sadah. lni bukan semata-mata kerana mereka ini keturunan Nabi Muhammad s.a.w,
tetapi juga kerana mereka melambang pekerti yang luhur, keilmuan yang tinggi dan wara'.
Kedudukan yang istimewa dimata umat Islam ini telah menimbulkan perasaan cemburu dan
syak wasangka terhadap Sadah dikalangan pemerintah. Mereka juga khuatir kalau-kalau
Sadah akan menggugat dan merebut kuasa daripada kerajaan Abbasiyah.  Dengan tercetusnya
pemeberontakan demi
pemberontakan terhadap
pemerintah, kewibawaan
Abbasiyah pun menjadi
semakin tercabar dan lemah.
Keadaan ini juga turut
mengancam kedudukan
golongan Sadah, kerana
mereka sering dikaitkan
dengan setiap kekacauan yang
tercetus. Dari masa ke masa
golongan Sadah menjadi
sasaran pemerintah. Ramai
diantara mereka yang
ditangkap dan dibunuh
berdasarkan apa saja alasan
.Namun majoriti Sadah
bersikap sabar dan
menjauhkan diri dari kelompok yang menimbulkan kekacauan. Daripada pengalaman yang
lalu golongan tersebut yakin bahawa penglibatan diri di dalam politik akan berakhir dengan
kekecewaan. 
Ahmad bin Isa al-Muhajir meninggalkan Kota Basrah bersama seramai 70 orang, yang terdiri
dari ahli-ahli keluarga dan pengikut-pengikut beliau. Pada mulanya kumpulan Al-Muhajir ini
pergi ke Madinatul Munawwarah dan tinggal di sana selama setahun. Pada tahun berikutnya
setelah menunaikan fardhu Haji, Ahmad bin Isa Al-Muhajir dan rombongan meninggalkan
Kota Madinah menuju ke Yaman. Mereka singgah di Al Jubail di Lembah Dau'an, kemudian di
Al-Hajrain, dan seterusnya menetap di suatu tempat, yang benama Al Husaisah(3)
. Ahmad bin
Isa Al Muhajir Ilallah wafat pada tahun 345.H/956 M.

Permulaan di Hadhralmaut
Ahmad bin Isa memilih Hadhramaut untuk berhijrah, meskipun Hadhramaut merupakan
suatu kawasan tandus dan kering kontang di Selatan Yaman. Kawasan tersebut pada zaman
itu, dikatakan terputus daripada dunia luar. Tentunya banyak persoalan yang timbul tentang
mengapa Ahmad bin Isa memilih kawasan sebegini untuk berhijrah. Pada zahirnya, pemilihan
kawasan tersebut mungkin didorong oleh hasrat beliau untuk hidup di dalam keadaan aman
bersama keluarga dan pengikutnya, atau keazaman beliau untuk membina sekelompok
masyarakat baru di suatu kawasan baru bersesesuaian dengan kehendak syiar Islam yang
didokongi oleh golongan Sadah selama ini. Akan tetapi sebelum sampai ke Hadhramaut
Ahmad bin Isa dan rombongan terlebih dahulu berada di Madinah, tempat yang tenang dan
aman lagi sesuai bagi tujuan beribadah dan membina  ummah. Namun daripada Madinah
beliau dan rombongan bertolak ke Al-Husaisah. Malah di Al-Husaisah Ahmad bin Isa telah pun
membeli kebun buah-buahan yang luas. Akan tetapi pada akhirnya beliau memilih
Hadhramaut sebagai tempat berhijrah. Sebagai seorang Imam Mujtahid mungkin keputusan
yang dibuat beliau itu didorong oleh perkara yang diluar pengetahuan kita, Wallahualam.
Penghijrahan Ahmad bin Isa Al Muhajir ke Hadhramaut bukanlah bermakna berakhirnya
ranjau dan rintangan. Di awal penghijrahan beliau, Ahmad bin Isa Al-Muhajir, bersua dengan
ancaman daripada golongan Mazhab Ibhadiah(4)
 yang mempengaruhi kawasan tersebut.
Namun setelah gagal untuk mencapai persefahaman dan perdamaian dengan pihak Ibhadiah,
Ahmad bin Isa Al-Muhajir terpaksa mengangkat senjata menentang mereka. Berbanding
dengan kaum Ibhadiah, bilangan pengikut Ahmad bin Isa Al-Muhajir adalah kecil. Akan tetapi semangat kental dan kecekalan, yang ditunjukkan oleh Al-Muhajir dalam menentang kaum
Ibhadiah ini telah menarik perhatian dan simpati penduduk-penduduk Jubail dan Wadi Dau'an
yang bertindak menyokong Al-Muhajir. Dengan sokongan penduduk-penduduk tersebut kaum
Ibhadiah dapat di singkirkan dari bumi
Hadramaut.
Cara hidup yang dianjurkan oleh Ahmad bin Isa
Al-Muhajir, iaitu kehidupan harian yang
berdasarkan Al Qur'an dan Sunnah itu, senang -
diterima oleh masyarakat tempatan. Lambat laun
cara ini menjadi norma hidup di dalam
masyarakat tempatan. Malah beberapa tokoh
terkemuka di kalangan Ba'alawi yang menjalani
hidup sepertimana para sahabat di zaman
Rasulullah s.a.w, mempunyai pengaruh yang
positif ke atas masyarakat Hadhramaut. Tokoh-
tokoh berkenaan lebih dikenali dengan panggilan
Salaf.
(5)
 
Walaupun persekitaran baru mereka masih tidak
sunyi dengan keadaan huru-hara, masyarakat Ba'
Alawi masih boleh menjalankan kehidupan yang
aman tenteram. Sebenarnya ini adalah sesuatu
yang merupakan cara hidup yang lumrah bagi
keturunan Rasulullah s.a.w daripada Hassan dan
Hussain. Mereka sentiasa dihormati dan
disanjung tinggi di seluruh pelusuk Dunia Islam,
lebih-lebih lagi di Hadhramaut. Kehormatan yang
diterima ini serba sedikit berpunca daripada
amalan golongan Ba'alawi yang berjalan tanpa
membawa sebarang senjata, sepertimana yang
dianjurkan oleh datuk mereka, Ahmad bin Isa Al-
Muhajir. Tambahan pula golongan ini dihormati
dan disanjung oleh kerana mereka merupakan
golongan yang berilmu lagi wara'.
Apabila Ahmad bin Isa Al-Muhajir serta rombongan (seramai kurang lebih 70 orang ahli
keluarga dan pengikut) meninggalkan Basrah , mereka membawa bersama mereka harta
kekayaan yang banyak. Dengan harta ini mereka dapat memperolehi tanah yang luas yang
digunakan untuk pertanian. Dan sewajarnyalah yang menjadi kegiatan utama golongan
Ba'alawi di Hadhramaut ini ialah pertanian. Sementara itu mereka juga bebas untuk
beribadah dan membina masyarakat berdasakan ajaran Al-Qur'an dan Sunnah.

Fasa Perkembangan Ba'alawi
Perasaan golongan Ba'alawi terhadap kampung halaman mereka di Basrah masih kuat dan
menebal, walaupun mereka telah memilih untuk membina penghidupan baru di Hadramaut.
Oleh itu tidak hairanlan sekiranya didapati ramai dikalangan Ba'alawi yang selalu berulang
alik di antara Hadhramaut dan Basrah untuk menziarahi sanak saudara yang masih berada di
Basrah. Hubungan diantara Ba'alawi dengan Basrah berterusan. Masa kini masih terdapat
keturunan saudara Al-Muhajir, iaitu Muhammad bin Isa di sekitar Basrah.
Salah suatu ciri hidup golongan Ba'alawi ialah mereka ingin bebas bergerak dan tidak suka
terkongkong di suatu daerah sahaja. Tambahan pula, di tempat seperti Hadhramaut peluang
untuk mencari rezeki terlalu terhad. Ini menyebabkan individu mahupun kumpulan Ba'alawi
sanggup berpindah memulakan hidup ditempat-tempat yang lain seperti Yaman, Syam (Syria), dan Iraq. Tambahan pula Hadhralmaut merupakan tempat yang tidak mempunyai
pemerintahan yang stabil, dan oleh itu tidak sunyi  daripada tercetusnya perbalahan dan
pergaduhan di antara kabilah-kabilah yang menjadi penghuni tetap di kawasan tersebut.
Sejarah perkembangan Ba'alawi, mengikut pandangan Sayid Ahmad bin Muhammad
Assyathiri
(6)
 boleh dibahagikan kepada empat fasa, setiap fasa mempunyai cirinya yang
tersendiri. Perkembangan ini adalah bergolak di sekitar beberapa tokoh Ba'alawi, serta juga
pengalaman jatuh bangunnya mereka dalam menempuhi kehidupan yang sering berubah itu.
Namun begitu, golongan Ba'alawi masih berpegang teguh kepada keperibadian mereka, dan
perkara yang mempegaruhi kecekalan golongan ini ialah istiqamah kepada ajaran AlQur'an
dan Sunnah. Fasa perkembangan Ba 'Alawi boleh dihuraikan seperti berikut:

Fasa Pertama
Fasa ini bermula dengan zaman
Ahmad bin Isa Al-Muhajir dan
berakhir dengan Al-Faqih
Muqaddam Muhammad bin
Ali
(7)
 iaitu jangka masa di
antara abad ke-3 hingga abad
ke-7 Hijrah. Pada zaman
tersebut pemimpin dan tokoh-
tokoh Ba'alawi dikenali dengan
gelaran Imam. Tokoh-tokoh
pada masa itu digelar dengan
panggilan Imam Mujtahid, iaitu
mereka yang tidak terikat
dengan mana-mana mazhab.
Tokoh-tokoh terkemuka pada
masa itu ialah keturunan
daripada Ubaidullah bin Ahmad bin Isa AlMuhajir, melalui 3 orang putera beliau, iaitu Bashri,
Jadid dan Alawi. Namun begitu, keturunan Bashri dan Jadid tidak berhayat panjang. Mereka
hanya dapat mempelopori dan mengembangkan penyebaran ilmu hinggalah ke tahun 620an
H/1223M. Keturunan Bashri dan Jadid yang terkemuka ialah Imam Salim bin Bashri (wafat
pada 604H/1208M) dan Imam Abu Hassan Ali bin Muhammad bin Jadid (wafat pada
620H/1223M). Tradisi pengajian Ilmu, bagaimanapun di teruskan oleh keturunan Alawi, dan
yang lebih terkenal di antara mereka ialah Imam Muhammad bin Ali bin Alawi. Beliau lebih
dikenali dengan gelaran Sahib Marbat (wafat pada 556H/1161M). Tradisi keilmuan,
(8)
 ini juga
diteruskan oleh dua orang putera Sahib Marbat, iaitu Imam Alwi dan Imam Ali, dan oleh
putera Imam Ali, iaitu Al-Faqih Muqaddam Muhammad bin Ali, serta tokoh-tokoh yang datang
kemudian daripada mereka.

Fasa Ke-Dua
Zaman yang dikenali sebagai fasa ke-dua ialah di antara abad ke-7 hingga abad ke-11 Hijrah.
Pada zaman tersebut tokoh-tokoh Ba'alawi yang terkemuka disebut dengan nama As-Syaikh.
Zaman ini bertepatan dengan era Al-Faqih Muqaddam Muhammad hingga ke zaman sebelum
Habib Al-Qutub Abdullah bin Alawi Al-Haddad. Di antara ulama-ulama yang terkemuka di
zaman ini ialah Al-Faqih Muqaddam Muhammad bin Ali  (wafat pada 653H/1255M),As-
Saqqaf
(9)
 (wafat 819H/1416M), Al-Mahdar
(10)
 (wafat 833H/1429M), Al-'Aidarus(11)
 (wafat
865H/1460M), dan Zain Al-Abidin Al-'Aidarus(12)
 (l041H/1631M). Pada ketika tersebut
bilangan Ba'alawi sudah menjadi bertambah ramai dan mereka mulai dikenali dengan nama kabilah masing-masing seperti As-Saqqaf, Al-Mahdar, Al-'Aidarus, Al-Habisyi, Al-Junid,
Jamalullail dan banyak lagi.

Fasa Ke-Tiga
Zaman yang dikenali sebagai fasa ke-tiga ialah di antara abad ke-11 dan abad ke-14 Hijrah.
Pada zaman tersebut tokoh-tokoh Ba 'alawi dikenali dengan panggjlan Al-Habib. Ulama-
ulama yang terkemuka pada zaman ini ialah Habib Abdullah bin Alawi Al-Haddad
(wafatI132H/1717M), Habib Ahmad bin Zain Al-Habsyi, Habib Hassan bin Salleh Al-Bahr, dan
Habib Abdurrrahman Bilfagih (wafat 1163H/1749M) dan beberapa orang tokoh yang lain.
Pada masa ini juga keturunan keluarga Ba'alawi terus membiak. Keadaan ini membawa
kepada migrasi (perpindahan keluar) yang begitu pesat. Pada abad ke-11 dan ke-12 berlaku
penghijrahan keIndia(13)
, Timur Jauh (Far East), Afrika Timur dan Hijjaz, sementara di abad
ke-13 berlaku pula penghijrahan ke Asia Tenggara (terutama ke Indonesia dan Malaysia).
Kaum Ba' Alawi mewarisi semangat suka merantau. Mereka juga tidak gemar diri mereka
terkongkong di suatu kawasan. Namun begitu Ba'alawi juga merupakan golongan yang
senang menyesuaikan diri dengan penduduk tempatan dimana sahaja mereka merantau.
Akan tetapi, seberapa jauhnya mereka daripada Hadhramaut, hubungan erat dengan
kampung halaman induk masih dikekalkan. Mereka yang menjalinkan perhubungan melalui
perkahwinan dengan penduduk tempatan dan masih menghantarkan anak-anak mereka ke
Hadhramaut, terutama ke Tarim, untuk menuntut ilmu  secara tradisi yang diasaskan oleh
pelopor-pelopor Ba'alawi.

Perubahan Yang Ketara
Pada penghujung fasa ke-tiga
didalam Sejarah Ba'alawi,
perubahan ke arah
kemunduran dikalangan
Ba'alawi di seberang laut dapat
dikesan. Walaupun tradisi
pulang ke Hadhramaut untuk
menziarahi keluarga masih
diamalkan, ramai pula di
antara mereka yang telah
bermastautin di India dan Asia
Tenggara, mula menampakkan
proses asimilasi dengan
masyarakat tempatan, iaitu
menerima dan menyerap
budaya dan tradisi
persekitaran. Sementara golongan Ba 'alawi pada mulanya menjauhkan diri daripada
kegiatan politik melainkan perkara-perkara yang menyentuh kebajikan dan ketenteraman
umum, mereka yang terkemudian mula mencebur diri dengan politik. Ada di antara golongan
Ba'alawi yang mempunyai hubungan rapat dengan raja-raja dan penguasa tempatan, dan
telah menggunakan pengaruh mereka. Pernah diceritakan bahawa tokoh- tokoh Al-Mahdar,
Al-'Aidarus, Jamalullail dan Al-Haddad, mempunyai hubungan yang intim dengan pihak
istana, sehinggakan raja-raja. sentiasa merujuk kepada mereka untuk mendapatnasihat
(14)
.
Budi pekerti yang luhur, disiplin diri dan didikan  yang menjadi tradisi dikalangan Ba'alawi
adalah faktor utama meyebabkan mereka dihormati dan disanjungi, sementara ciri peribadi
istimewa sebilangan mereka membolehkan mereka diterima sebagai pemimpin masyarakat
tempatan. Ada pula dikalangan mereka yang berkahwin dengan ahli keluarga diraja, dan
pada akhirnya mereka diangkat menjadi raja, contohnya, Syahab di Siak dan Jamalulail di Perlis. Beberapa kesultanan juga diasaskan oleh tokoh- tokoh Ba'alawi. Sebagai contoh, Al-
'Aidarus menubuhkan kerajaan di Surat (India), dan di Kubu (Kalimantan), Al-Qadri dan Bin
Syaikh Abu Bakar di Kepulauan Comoros, AlQadri di Pontianak (Kalimantan) dan Balfagih di
Filipina.

Fasa Ke-Empat
Zaman yang dikenali dengan Fasa ke-empat ini ialah di antara abad ke-14 Hijrah hinggalah
dewasa ini. Perubahan yang bermula dipenghujung Fasa ketiga menjadi semakin ketara di
zaman ini. Dalam beberapa aspek hidup, golongan Ba'alawi telah menempuh keruntuhan dari
segi pegangan moral dan etika yang diasaskan oleh pelopor-pelopor di Hadhramaut dahulu.
Zaman ini bertepatan dengan kemunduran Dunia Islam  keseluruhannya, akibat dilanda
budaya Barat. Golongan muda Ba'alawi, terutama mereka  yang bermastautin di tanah
jajahan Inggeris dan Belanda mula meninggalkan pendidikan tradisional berasaskan Al-
Qur'an dan Sunnah, dan memilih pendidikan Barat. Walaupun masih terdapat tokoh-tokoh
Ulama Ba'alawi dikalangan mereka, namun bilangan mereka adalah terlalu sedikit berbanding
dengan masyarakat Ba'alawi amnya. Keadaan sedemikian telah menghakiskan status
Ba'alawi keseluruhannya.

Ba'alawi Masa Kini
Keturunan Alawi bin Ubaidullah
bin Ahmad bin Isa Al-Muhajir
pada masa kini membiak
dengan banyaknya. Mereka
bemastautin di sebahagian
besar pelusuk dunia. Mereka
ialah keturunan kelompok-
kelompok Ba'alawi yang keluar
dari Hadhramaut. Mereka
dikenali dengan berbagai
gelaran seperti Syed atau
Saiyid, seperti di Indonesia dan
di Malaysia. Mereka juga
dikenali dengan nama Habeeb
seperti di India, Sidi, Syarif,
Tuanku, Engku, Wan dan beberapa panggilan lagi. Namun begitu disebabkan beberapa faktor
ramai pula keturunan Ba'alawi yang telah kehilangan identiti mereka. Kebanyakkan dari
golongan ini menganggap mereka sebagai orang tempatan dengan mengamalkan budaya
tempatan dan melupakan budaya datuk nenek mereka. Ramai pula keturunan Ba'alawi yang
berakar umbi di tempat-tempat yang mereka tinggal kini, sejak datuk nenek mereka
berhijrah seawal-awal abad ke-15 Masehi dahulu. Mereka tidak lagi mengenali asal-usul
mereka, dan perhubungan mereka dengan negeri Ibunda telah begitu lama terputus. 
Walaupun ramai ahli keluarga Ba'alawi yang telah hilang identiti, namun ramai pula yang
masih berpegang teguh dengan asal-usul mereka dan mengambil berat tentang silsilah
keluarga. Mereka juga masih menjalin hubungan dengan saudara mara di Hadramaut.
Golongan ini terdiri daripada anak cucu mereka yang keluar merantau dalam abad ke-18 dan
ke-19. Ramai daripada mereka terutama anak cucu Ba'alawi yang berhijrah terkemudian dan
tinggal di kawasan-kawasan berhampiran pelabuhan. Mereka masih berpegang teguh dengan
beberapa tradisi Ba'alawi, dan ada yang masih fasih  berbahasa Arab. Oleh itu, sayogianya
kita bertemu dengan kelompok keturunan Ba'alawi yang masih berpegang dengan tradisi dan
amalan datuk nenek mereka, maka kita akan bersua dengan amalan seperti membaca Maulid Diba'ii, Ratib Haddad, Ratib Al 'Attas dan lain-lain lagi. Seperkara yang menggembira dan
menggalakkan ialah bahawa mereka daripada golongan  ini giat menghidupkan kembali dan
mengembang tradisi ini di kalangan keturunan Ba'alawi yang sudah jauh terpisah daripada
kelompok asal. Ini dilakukan dengan menarik dan menggalakkan mereka menghadiri majlis
Ta'lim atau Rohah, sekaligus mengukuhkan silaturrahim diantara mereka. Namun begitu
masih ramai lagi daripada keturunan Ba 'alawi yang  hanyut di bawa arus kemodenan dan
kejahilan, dan belum lagi terdedah kepada amalan murni Ba'alawi. Mereka ini amat perlu
mendapat perhatian.
Seorang ulama besar yang wafat di Jakarta, iaitu Habib Muhammad bin Abdurrahman Bin
Syahab, pemah melahirkan harapan agar generasi-generasi yang datang kemudian dari
keturunan 'Alawi akan memegang teguh kepada agama Islam, mejaga pusaka nenek-
moyang, dan jangan sampai tenggelam ke dalam peradaban Barat
(15)
. Marilah kita sama-
sama berdo'a agar Allah s.w.t memberi taufik dan hidayah semoga mereka yang terpisah ini
akan jua balik ke pangkal jalan mengenali diri dan  asal usul mereka, serta menghargai
warisan mereka yang sebenarnya. Sesuai dengan hadith(16)
 Rasulullah s.a.w mengenai
pentingnya mempelajari tentang nasab, kita menaruh  harapan yang mereka juga akan
mengambil berat tentang nasab masing-masing.

(Disusun semula oleh: Karimy Uthman Benyahya SIAPAKAH YANG DISEBUT BA'ALAWI?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar